HOV

Onverwachte wending in voortgang HOV (22 maart 2017)

Afgelopen vrijdag 17 maart 2017 was er een stuurgroepvergadering HOV. Na afloop van dit overleg heeft de provincie een brief van GS over ‘Besluitvorming HOV Huizen’ ter kennis gebracht aan alle leden van de stuurgroep. De gemeente Huizen was vooraf niet op de hoogte van (de inhoud van) deze brief. Over diezelfde brief heeft GS op dinsdag 21 maart een besluit genomen. Dit betekent dat GS de inhoud van deze brief heeft vastgesteld.

Andere inhoud

De gemeente Huizen is zeer teleurgesteld over de inhoud van deze brief. De door GS vastgestelde brief heeft namelijk een andere inhoud dan een eerder tekstvoorstel dat de provincie afgelopen februari voorlegde aan de gemeente Huizen. Sterker nog, met het tekstvoorstel uit februari kon het college van Huizen instemmen. Wethouder Pas heeft de provincie toen namens het college laten weten dat ‘er wat Huizen betreft een deal was’. Ook de gedeputeerde kon instemmen met de inhoud, zo bleek. De inhoud van die brief richtte zich op ‘de meerijdvariant via de Meent, geen doorsteek bij de Regentesse maar een extra strook voor linksaf bij de kruising Huizermaatweg-Bovenmaatweg’. In het tekstvoorstel stond ook opgenomen dat er gezamenlijk zou worden gekeken naar optimalisatie van de situatie om te komen tot duurzaam HOV.

De Huizer regie is verdwenen

De conceptbrief uit februari had dezelfde strekking als de brief van 17 maart, maar met één essentieel verschil. De inhoud van de februari-brief ging namelijk uit van regie bij de gemeente Huizen als het gaat om het aanpassen van Huizer grondgebied om duurzaam HOV mogelijk te maken. De brief waarover GS nu een besluit heeft genomen heeft een andere strekking. Daarin zegt de provincie namelijk: ‘De door u uitgewerkte maatregelen worden voor realisatie voorgelegd aan de provincie. Indien de gevonden oplossing het gewenste effect heeft, zal de provincie meewerken aan het gezamenlijk voorbereiden, realiseren en financieren van deze maatregelen. Indien u niet of niet tijdig een geschikte oplossing vindt voor het oplossen van het knelpunt en daarmee uw verplichting niet lijkt te kunnen invullen, dan zult u ons daarvan op de hoogte stellen en medewerking verlenen aan maatregelen die de provincie noodzakelijk acht om de HOV-verbinding in stand te kunnen houden.’

Teleurstelling

Deze paragraaf - die niet in de februari-brief stond - komt erop neer dat de provincie een vrijbrief krijgt om op Huizer grondgebied alle, volgens de provincie noodzakelijke maatregelen te treffen, als Huizen hierin onvoldoende slaagt naar het oordeel van de provincie. Daardoor kan de provincie dan alsnog bepalen dat er delen van de vrije busbaan en de vrije busdoorsteek bij de Regentesse moeten worden aangelegd. Voor Huizen is dat onacceptabel. Huizen is dan ook zeer teleurgesteld over deze onverwachte nieuwe wending. Dit temeer omdat alles in februari erop leek dat de provincie en Huizen elkaar uiteindelijk gevonden hadden. Wethouder Pas: “Feitelijk moeten wij nu constateren dat we weer terug zijn bij de situatie zoals die er lag voor het bestuurlijk overleg van 10 februari 2017. Er is voor het college van burgemeester en wethouders geen enkele aanleiding om terug te komen op de eerder ingenomen Huizer standpunten. Dit temeer omdat wij van oordeel zijn dat de provincie onzorgvuldig heeft gehandeld in vervolg op het bestuurlijk overleg van afgelopen 10 februari.”

Wat gebeurde er sinds februari?

Op het verzoek van de gemeente Huizen was er op 10  februari jl. een bestuurlijk overleg tussen de Provincie Noord-Holland en de gemeente Huizen. Dit overleg leidde tot de afspraak dat de provincie een tekstvoorstel zou voorleggen aan het Huizer college. Dat is in februari gebeurd. Dit tekstvoorstel had de instemming van het Huizer college. In de daaropvolgende weken werd het stil. Uit navraag bleek dat de provincie intern juridisch advies inwon over de inhoud van de brief. Na doorvragen bleek dat de aan Huizen voorgelegde brief inmiddels was aangepast. Huizen heeft aangegeven dit merkwaardig te vinden, gezien de gemaakte afspraken tijdens het bestuurlijk overleg van 10 februari 2017. Huizen heeft aangegeven graag over het aangepaste concept van de brief te willen beschikken, om dat te kunnen beoordelen. Ondanks een herhaald verzoek is het aangepaste concept niet voorgelegd aan ons. Pas na de stuurgroepvergadering van 17 maart 2017 hebben we kennis kunnen nemen van de bedoelde brief.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

Oplossing HOV-discussie Huizen-Blaricum lijkt nabij (9 september 2016)

Nieuwsbericht Provincie Noord-Holland: Oplossing HOV-discussie Huizen-Blaricum lijkt nabij.


Berekeningen door Arcadis (6 september 2016)

Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag besloten dat er in deze fase van het besluitvormingsproces geen aanleiding om af te zien van het eerder ingenomen bestuurlijke standpunt met betrekking tot meerijden via ’t Merk. Dit wordt nog eens onderstreept door de resultaten van de berekeningen door Arcadis op basis van het door de provincie aangegeven uitgangspunt “meten tussen haltes”.


Voorstel gemeente Blaricum tracé HOV (18 augustus 2016)

Meerijden over ’t Merk

De provincie Noord-Holland heeft tijdens de stuurgroepvergadering in juli het standpunt ingenomen dat er onverkort wordt vastgehouden aan de provinciale uitgangspunten voor HOV. Deze uitgangspunten zijn gericht op het meten van de rijtijden tussen twee haltes. Op basis daarvan voldeed ‘Meerijden over ’t Merk’ niet volgens de provincie. Dit standpunt was voor de meerderheid van de stuurgroep aanleiding om de voorkeur uit te spreken voor het uitwerken van ‘Meerijden via de Blaricummer Meent’. De gemeente Blaricum nam geen standpunt in, omdat zij geen lid is van de stuurgroep HOV. De gemeente Huizen wilde zich nader oriënteren op het standpunt van de provincie dat ‘Meerijden over ’t Merk’ niet HOV-waardig zou zijn. 

De Huizer oriëntatie op het standpunt van de provincie heeft geleid tot de conclusie dat meerijden via 't Merk als HOV-waardig moet worden aangemerkt. Dit geldt voor zowel de ochtendspits als de avondspits. Dit blijkt uit berekeningen door Arcadis, gebaseerd op de ‘rijtijden tussen haltes’ uitgangspunten van de provincie. Hieruit blijkt opnieuw dat de Huizer voorkeur voor ‘Meerijden over ’t Merk’ HOV-waardig is.

Meerijden via de Blaricummer Meent

In de middag van 17 augustus heeft het college van de gemeente Blaricum in een persbericht meegedeeld dat zij de gemeenteraad gaat voorstellen om ‘… te kiezen voor een tracé waarin meerijden via de Meent wordt gerealiseerd met als voorwaarde dat de vrije busbaan geen onderdeel uitmaakt van het traject Huizen-Blaricum.’ Deze oplossing heeft niet de eerste voorkeur van Huizen. We constateren wel in positieve zin dat Blaricum als voorwaarde stelt dat ‘de vrije busbaan geen onderdeel uitmaakt van het tracé Huizen-Blaricum’. Dit is namelijk voor Huizen steeds een belangrijk breekpunt geweest. Als meerijden via ’t Merk toch niet haalbaar blijkt te zijn, dan kan de voorwaarde van de gemeente Blaricum - het laten vervallen van de vrije busbaan - in belangrijke mate bijdragen aan een bestuurlijke oplossing waarbij wordt meegereden via de Blaricummer Meent. 

De gemeente Huizen wacht de standpunten van de gemeenteraad van Blaricum en de Provincie Noord-Holland over dit voorstel van het college van de gemeente Blaricum af. 


Geen fiat voor gezamenlijk initiatief (15 juli 2016)

Zoals inmiddels bekend heeft de provincie in de stuurgroep geen fiat kunnen geven aan het initiatief van de vijf wethouders in de regio. Wij hoopten daarmee een doorbraak te kunnen realiseren voor het trace Huizen-Blaricum. Bovendien hoopten we daarmee een zodanige kostenbesparing te realiseren dat daardoor knelpunten in Hilversum en Eemnes opgelost zouden kunnen worden.

De wethouders wilden met de provincie Noord-Holland overleggen om meerijden over  't Merk mogelijk te maken, waarbij de snelheid van de bus tussen de haltes wordt bekeken in samenhang met de reistijd over het gehele traject. De route over 't Merk is immers een minuut korter.

 De provincie had waardering voor het gezamenlijke initiatief. Evenwel ziet de provincie geen ruimte om hierin mee te gaan. Zowel de algemene voorwaarden voor HOV als de bijzondere voorwaarden voor projecten in de provincie bieden, volgens de provincie, hiervoor geen ruimte. De provincie wenst hiervan ook niet af te wijken.

In hoofdzaak komt het er op neer dat de voorwaarden bepalen dat de rijtijden worden gemeten tussen twee haltes. Wij hebben inmiddels aanvullende informatie op dit onderdeel van de provincie gekregen. 

Wij hebben op basis daarvan het volgende geconstateerd. De afgelopen jaren zijn onderzoeken in opdracht en mede in opdracht van de provincie uitgevoerd. Wij constateren slechts dat deze onderzoeken steeds verschillende tracébenaderingen kenden en in het geheel niet zijn uitgevoerd conform de voorwaarde die de provincie nu aanvoert. Er is dus niet gemeten tussen de halten, zoals de provincie nu aanhaalt. Wij zullen bezien hoe dit voor de correcte besluitvorming in de nabije toekomst uitpakt.


Initiatief tot een regionale oplossing voor HOV (30 juni 2016)

De gemeente Huizen en de gemeente Blaricum streven samen naar een regionale oplossing voor het HOV project. Het concrete voorstel van Huizen is om te kiezen voor een gelijkvloerse reconstructie voor het kruispunt Randweg Oost-Stichtseweg. Dit is een betrouwbare toekomstbestendige oplossing. Het alternatief uit het Arcadis rapport is een fly-over. Maar deze keuze zal minder draagvlak hebben onder inwoners. Dit gezien de impact op de omgeving zoals horizonvervuiling. En minstens zo belangrijk: kiezen voor een gelijkvloerse reconstructie zorgt voor aanzienlijke besparingen op het beschikbare budget van Huizen-Blaricum. De gedachte is dat deze besparingen kunnen worden aangewend voor het oplossen van de knelpunten in Eemnes en Hilversum. Aanleiding voor deze inzichten is de afronding van het onderzoek naar een oplossing voor het kruispunt Randweg-Oost-Stichtseweg.

De achtergrond

1. Motie gemeenteraad Huizen

De gemeenteraad van Huizen heeft op 31 maart 2016 een motie aangenomen over het project ‘HOV in ’t Gooi’. In deze motie werd het college opgedragen om een onderzoek in te stellen naar een betrouwbare – en toekomstbestendige - oplossing voor het kruispunt Randweg Oost-Stichtseweg. Uitgangspunt daarbij was ‘meerijden via ’t Merk’. Daarbij wordt uitgegaan van het maximaal beschikbare budget van 21 miljoen euro voor het tracé Huizen-Blaricum.

2. Toekomstbestendig en betrouwbaar

Het onderzoek heeft betrekking op de rijtijden voor HOV en een daarbij passende oplossing voor het kruispunt Randweg Oost-Stichtseweg. Deze oplossing moet gelden voor zowel de HOV-bus als het overige verkeer. De oplossing moet zodanig zijn dat deze zondermeer als toekomstbestendig en betrouwbaar kan worden aangemerkt. Daarom is er uitgegaan van verkeersintensiteiten in het jaar 2033.

3. Op zoek naar een oplossing

Het onderzoek richtte zich in eerste instantie op gelijkvloerse oplossingen voor het kruispunt. Op basis van de toegepaste normen voor het korte tracégedeelte Huizen-Blaricum bleek deze oplossing niet haalbaar. De oplossing zou daarom moeten worden gevonden in een ongelijkvloerse kruising; een fly-over in twee richtingen over ’t Merk komende uit Huizen en Hilversum. De fly-over bevat in beide richtingen één rijbaan. Deze oplossing moet als ontwerp nog verder worden uitgewerkt en doorgerekend. Bezwaren bij deze oplossing zijn: grote impact op de omgeving en horizonvervuiling.

4. Overleg tussen Blaricum en Huizen

In de gemeente Blaricum bestaat de wens om voor 5 juli 2016 over de resultaten van het onderzoek te beschikken. Reden hiervan is de behandeling in de Blaricummer gemeenteraad op 5 juli aanstaande. Huizen en Blaricum hebben inmiddels samen de resultaten besproken. Er waren twee belangrijke aandachtspunten:

  1. In hoeverre kan een fly-over op voldoende draagvlak rekenen?
    Dit vanwege de impact op de omgeving en horizonvervuiling. Het accent ligt namelijk steeds nadrukkelijker op flora– en faunabeheer en op de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving. Ook de onderlinge bereikbaarheid van de dorpsdelen van oude dorp Blaricum en Bijvanck weegt zwaar. Dit geldt voor de fiets en voor auto. Zo verdient de oversteek van fietsers over de Stichtseweg bijzondere aandacht. Als het gaat om de carpoolplaats is er een toekomstbestendige oplossing nodig voor het benodigde aantal van 82 parkeerplaatsen .
  2. In het uitgebrachte rapport is geconstateerd dat de lengte van het tracé in Blaricum/Huizen feitelijk te kort is voor een goede toets aan de rijtijdnorm voor HOV.
    Op korte tracés hebben kruispunten relatief veel invloed op de reistijd. Het verlengen van het tracé met een lang wegvak zonder kruispunten geeft daardoor heel andere resultaten. Als het tracé wordt opgerekt met een stuk A27 (bijvoorbeeld tot de volgende halte), dan voldoen beide tracés wellicht direct aan de norm en zijn optimalisaties niet nodig.

5. Breder kijken dan tracé Huizen-Blaricum

De vraagtekens bij een oplossing met een fly-over én de constatering over de rijtijdnorm geeft Huizen en Blaricum aanleiding om breder te kijken dan het tracé Huizen-Blaricum. Vooral omdat uit onderzoeken blijkt dat ‘meerijden via ’t Merk’ slechts zorgt voor een zeer marginale afwijking, van enkele seconden, ten opzichte van de HOV-norm. Bovendien is de normtijd voor ‘t Merk vijf minuten. Dat is één minuut sneller dan via de Blaricummermeent.

6. Het voorstel: een regionale oplossing

Op het tracé Huizen-Blaricum én op het tracégedeelte bij Eemnes (halte A27) en in Hilversum (fietstunnel) wordt er gezocht naar oplossingen. Uit de feiten blijkt dat er onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn binnen het totale HOV budget, om tot komen tot een oplossing in Eemnes en in Hilversum. Voor Eemnes is er een tekort tussen de 2 en 4 miljoen euro. Voor Hilversum een tekort van ongeveer 5 miljoen euro. Huizen Blaricum zijn zich daarom gaan richten op een regionale oplossing. Een dergelijke oplossing kan worden gevonden in een gelijkvloerse reconstructie, waarmee de bezwaren tegen een fly-over kunnen worden weggenomen. Bovendien zal dit een positieve impuls geven aan het draagvlak onder inwoners. De verwachting is dat er aanzienlijke besparingen worden gerealiseerd op het beschikbare budget Huizen-Blaricum. Deze besparingen kunnen worden aangewend voor de oplossing van de knelpunten in Eemnes en Hilversum.

7. Nader in gesprek

Huizen en Blaricum gaan nader in gesprek over het initiatief. Zij leggen dit ook voor aan de betreffende wethouders van Hilversum, Eemnes en Laren. Dat gebeurt tijdens een collegiaal overleg. Dit moet gaan leiden tot een regionaal initiatief richting de provincie Noord Holland.

Meer informatie