Privacyverklaring over persoonsgegevens
De gemeente Huizen gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonsgegevens. Dit is vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en aanvullende wetgeving, zoals de Archiefwet, de Wet basisregistratie personen (BRP) en andere toepasselijke wet- en regelgeving, bijvoorbeeld over het gebruik van het burgerservicenummer (BSN). Deze verklaring geldt ook voor: Maatschappelijke Zaken HBEL (Huizen, Blaricum, Eemnes, Laren) en Gemeentelijke Belastingen HBL (Huizen, Blaricum, Laren)
Wanneer wij uw gegevens verwerken
Wij verwerken persoonsgegevens als u:
- een product of dienst aanvraagt
- contact opneemt met de gemeente
- een formulier invult op onze website
- telefonisch of schriftelijk contact heeft
Uw gegevens zijn dan bijvoorbeeld uw naam, adres, geboortedatum en geboorteplaats. Maar mogelijk ook uw telefoonnummer, e-mailadres en burgerservicenummer (BSN). Daarnaast verwerken wij gegevens over uw situatie of aanvraag (bijvoorbeeld voor Wmo-aanvragen, belastingen of hulp bij werk en inkomen).
Waarom wij uw gegevens verwerken
Wij gebruiken uw persoonsgegevens voor:
- het behandelen van aanvragen of meldingen
- het nakomen van wettelijke verplichtingen
- het verbeteren van onze dienstverlening
- het leveren van producten of diensten
- het versturen van informatie of nieuwsbrieven (alleen met uw toestemming)
- communicatie over wijzigingen in diensten of producten
Soms verwerken wij ook bijzondere persoonsgegevens, zoals medische of financiële gegevens. Dit doen wij alleen als daar een wettelijke grondslag voor is.
Op welke wettelijke grondslag wij uw gegevens verwerken
Wij verwerken uw gegevens alleen als dat mag volgens de wet. De belangrijkste grondslagen zijn:
- een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld op basis van de Gemeentewet of de Participatiewet)
- de uitvoering van een taak van algemeen belang of openbaar gezag
- uw toestemming (bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief)
- een overeenkomst (bijvoorbeeld bij het leveren van maatwerkvoorzieningen
Hoe lang wij uw gegevens bewaren
Wij bewaren uw gegevens niet langer dan nodig is. In sommige gevallen zijn wij wettelijk verplicht om gegevens langer te bewaren. De gemeente hanteert de landelijke selectielijst Archiefwet gemeenten. Deze lijst bepaalt per proces welke bewaartermijn geldt.
Met wie wij uw gegevens delen
Wij delen uw gegevens alleen:
- als dat wettelijk verplicht is
- of als dat nodig is voor het uitvoeren van onze taken
Soms schakelen wij andere organisaties in, bijvoorbeeld voor de uitvoering van een dienst. Met deze partijen sluiten wij verwerkersovereenkomsten om uw gegevens te beschermen. De gemeente blijft verantwoordelijk voor uw gegevens.
Bezoek aan onze website
U kunt onze website bezoeken zonder persoonlijke gegevens achter te laten. Bij het aanvragen van producten of diensten vragen wij om gegevens. Deze gebruiken wij alleen voor:
- het leveren van de dienst
- het controleren van uw identiteit
- het voorkomen van misbruik door derden
Wij verzamelen geen gegevens over de identiteit van websitebezoekers zolang zij geen aanvraag doen of formulier invullen.
In gesprek met de gemeente
Als u met ons in gesprek gaat over bijvoorbeeld zorg, werk, inkomen of belastingen, vragen wij gegevens die nodig zijn om u goed te kunnen helpen. Deze worden vertrouwelijk verwerkt, binnen de geldende wetgeving.
Register van verwerkingen
De gemeente Huizen heeft haar verwerkingen van persoonsgegevens vastgelegd in een Register van Verwerkingen. Hierin staat:
- welke gegevens wij verwerken
- voor welke doelen
- op welke grondslagen
- met welke bewaartermijn
- of er sprake is van gegevensdeling
Geen doorgifte, profilering of automatische besluiten
Wij geven uw persoonsgegevens niet door aan landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Ook maken wij geen gebruik van profilering of geautomatiseerde besluitvorming zonder menselijke tussenkomst.
Uw rechten (zoals inzage in uw persoonsgegevens)
U heeft op grond van de AVG de volgende rechten:
- Recht op inzage in uw persoonsgegevens
- Recht op correctie van onjuiste gegevens
- Recht op beperking of verwijdering van gegevens (als dat wettelijk mogelijk is)
- Recht op bezwaar tegen verwerking (als dat wettelijk mogelijk is)
- Recht op intrekken van toestemming (als de verwerking daarop is gebaseerd)
Wilt u gebruikmaken van een van deze rechten? Neem dan contact op met Team Gegevensbescherming via: gegevensbescherming@huizen.nl of telefoonnummer 14 035.
Vermeld in uw verzoek duidelijk:
- Welk recht u wilt uitoefenen (bijvoorbeeld inzage, correctie of verwijdering)
- Welke persoonsgegevens of proces het betreft (bijvoorbeeld aanvraag Wmo, geef ook de datum van uw aanvraag door)
- Uw naam en contactgegevens
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs (maak uw BSN en pasfoto onherkenbaar – gebruik hiervoor bijvoorbeeld de KopieID-app)
Uw verzoek wordt binnen vier weken beoordeeld en afgehandeld. De gemeente bewaart deze verzoeken volgens de selectielijst Archiefwet gemeenten.