Bij vestiging vanuit het buitenland dienen alle betrokken personen zich persoonlijk aan de balie van Burgerzaken te melden.

    Eerste inschrijving

    Heeft u niet eerder in Nederland gewoond of bent u voor oktober 1994 geëmigreerd? U moet dan binnen vijf werkdagen na uw aankomst in Nederland een eerste inschrijving doen.

    De gemeente heeft het volgende van u nodig:

    • bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND.
    • een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of een ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
    • een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand.
    • een akte van geboorte, als u geboren bent in het buitenland.
    • als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht.
    • indien nodig de volgende gelegaliseerde akten:
      • een huwelijks- of een echtscheidingsakte
      • een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden)
      • geboorteakten van de kinderen