Melding openbare ruimte

Melden dat iets kapot, vies of onveilig is

Voor meldingen over uw woonomgeving en de openbare ruimte kunt u terecht bij het Meldpunt Openbare Ruimte (MOR). Hierbij kunt u denken aan overhangend openbaar groen, hondenpoep, losliggende stoeptegels, rondzwervend afval, overlast in de openbare ruimte, vernielde bushokjes, verstopte rioolkolken of glas op de fietspaden.

Melding over openbare verlichting (defecte straatlantaarns)

Wilt u een melding maken over openbare verlichting? Dat doet u via nederlandslicht.nl. Vermeld het nummer van de defecte lantaarnpaal. Dat draagt bij aan een soepele afhandeling.

Opruimen fietsen in de openbare ruimte

Ook als u in de openbare ruimte een fietswrak ziet of als u een fiets al lange tijd ergens in de openbare ruimte ziet staan zonder dat deze van z’n plek komt, dan kunt u daarvan een melding maken. De gemeente brengt dan een label aan om de eigenaar te waarschuwen. Als de fiets met zo’n label binnen twee weken niet is weggehaald, dan gaat de fiets naar het opslagdepot van de gemeente. Daar worden de fietsen 13 weken bewaard. Eigenaren hebben in die tijd de mogelijkheid om hun fiets alsnog op te halen. Voor de fietsen die na die periode achterblijven, vindt twee keer per jaar een openbare verkoop plaats.

Wat meldt u niet bij de gemeente?

  • Als uw melding al is opgenomen in de geplande onderhoudswerkzaamheden, hoeft u die niet alsnog te melden
  • De aanwezigheid van (huishoudelijk) afval naast containers of meubels op straat meldt u bij de GAD
  • Meldingen over openbare verlichting meldt u via nederlandslicht.nl. Vermelding van het nummer van de lantaarnpaal draagt bij aan een soepele afhandeling.

Vier manieren om uw melding door te geven

1. Online

U kunt online uw melding doorgeven. U kunt ook een foto uploaden ter ondersteuning van uw melding.

Online uw melding doorgeven

2. MijnGemeente app

U maakt een foto met uw smartphone en verstuurt deze via de app. De app is beschikbaar voor Android en IOS (iPhone/iPad). Download de app via:

3. Telefonisch

Het gratis nummer 0800 - 02 33 490 is op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 12.00 uur en 13.00 en 16.00 uur. U krijgt dan een medewerker aan de lijn. Buiten deze tijden kunt u uw melding inspreken op de voicemail. Voor spoedeisende meldingen buiten kantooruren kunt u terecht bij de politie. Telefoonnummer: 0900 88 44

4. Aan het loket

U kunt uw melding tijdens openingstijden aan het Klantcontactpunt (centrale receptie) doorgeven. Of aan de medewerkers van het Omgevingsloket.

Spoedeisende meldingen buiten kantooruren

Voor spoedeisende meldingen buiten kantooruren kunt u terecht bij de politie. Telefoonnummer 0900 88 44.

Afhandeling van uw melding

Na registratie van uw melding, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging. Wij handelen uw melding binnen vijf werkdagen af. Als dit niet lukt, nemen wij contact met u op. (Dit geldt niet voor anonieme meldingen.)

Voor de straatverlichting geldt een andere afhandeltermijn. De afhandeltermijn is twee keer per maand. 

Contact

Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen via telefoonnummer 0800 - 02 33 490. Of e-mailen naar gemeente@huizen.nl.

Handige contactgegevens

Als u snel antwoord wilt, is het belangrijk dat u direct de juiste instantie belt. Dit voorkomt onnodig doorverwijzen. Daarom hebben wij een aantal belangrijke instanties voor u op een rijtje gezet.

  • Wijkagenten: de wijkagenten zijn bereikbaar via het algemeen nummer van de Politie 0900 88 44.
  • Dierenambulance Gooi en Vechtstreek: voor het opvangen en terugbrengen van weggelopen of vermiste dieren. En voor het vervoeren van zieke, gewonde of overleden dieren belt u naar (035) 683 03 00.
  • Huisvuil: meldingen over het inzamelen van grof- of huisvuil kunt u indienen bij de GAD.
  • Zwemwater: de zwemwaterkwaliteit wordt landelijk in kaart gebracht. Voor vragen of klachten kunt u bellen met de zwemwatertelefoon.
  • Milieuhinder bedrijven: geurhinder, geluidhinder of andere vormen van milieuoverlast door bedrijven kunt u rechtstreeks melden via de website van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek.
  • Vliegverkeer: voor klachten en meldingen over het vliegverkeer van en naar Schiphol kunt u terecht bij het BAS op telefoonnummer (020) 601 55 55.