Het doel van de rekenkamer is het versterken van de rol van de gemeenteraad. Om dat te bereiken, onderzoekt de rekenkamer onafhankelijk of het lokaal bestuur afgesproken doelen realiseert, of daaraan niet meer geld wordt uitgegeven dan nodig en of dat volgens de regels ging. De rekenkamer draagt zo bij aan het verbeteren van het lokaal bestuur in gemeente Huizen. 

Voor gemeenteraad én inwoners

De rekenkamer rapporteert haar bevindingen en aanbevelingen aan de raad. Dat gaat over allerlei onderwerpen. De rekenkamer heeft bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar schuldhulpverlening, de uitvoering van de WMO en de effecten van bezuinigingen. Bekijk hiervoor de publicaties van de rekenkamer. De rekenkamer geeft ook adviezen om het functioneren van de gemeente te verbeteren, zowel van het gemeentelijke bestuur en de organisatie als dienstverlening naar inwoners. De rekenkamer is er dan ook voor de gemeenteraad en inwoners. De rekenkamer wil inwoners daarom zo veel mogelijk betrekken bij onderzoeken. 

Publicaties

Bekijk het overzicht van onderzoeken, jaarplannen en jaarverslagen van de rekenkamer.

Samenstelling van de rekenkamer

Leden van de rekenkamer: Frederique de Graaf, Klaas Overbeek, ambtelijk secretaris Marien Abspoel en voorzitter Matthijs van den Berg.

De rekenkamer heeft drie externe leden en een ambtelijk secretaris.