Wanneer moet ik mijn verhuizing doorgeven?

  • Als u nog gaat verhuizen: u geeft uw adreswijziging niet éérder door dan vier weken vóór uw verhuizing.
  • Als u al verhuisd bent: u geeft uw adreswijziging binnen vijf dagen ná uw verhuizing door.

Hoe geef ik mijn verhuizing door?

U kunt uw verhuizing op verschillende manieren aan ons doorgeven. 

1) Online

Als u online uw verhuizing doorgeeft heeft u het volgende nodig:

  • DigiD
  • Kopie huur-/koopcontract

DigiD linkOnline uw verhuizing doorgeven

    2) Persoonlijk in het gemeentehuis met een afspraak

    Maak een afspraak

    Het verhuisformulierlink naar pdf bestand kunt u ingevuld afgeven bij Burgerzaken. U laat ook een geldig legitimatiebewijs zien. 

    3) Schriftelijk

    Als u per post uw verhuizing doorgeeft heeft u het volgende nodig:

    Het verhuisformulierlink naar pdf bestand kunt u inclusief bijlagen (zoals vermeld op het formulier) opsturen naar: Gemeente Huizen, Team Burgerzaken, Postbus 5, 1270AA Huizen.

    Gaat u bij iemand anders inwonen?

    Als u gaat inwonen bij iemand die op dit moment al in de woning woont, dan moet deze persoon (de hoofdbewoner) schriftelijk toestemming geven. De toestemming moet direct bij de verhuisaangifte worden ingeleverd. Dit kan op de volgende manieren:

    • Online tegelijk met de verhuisaangifte. U en de hoofdbewoner vullen het online formulier in. Hiervoor heeft u allebei DigiD nodig. Of u voegt een ondertekend toestemmingsformulier digitaal toe als bijlage. Het toestemmingsformulier vindt u op de achterkant van het verhuisformulierlink naar pdf bestand.
    • De hoofdbewoner geeft schriftelijk toestemming. Zowel de toestemming als een kopie van het legitimatiebewijs worden toegevoegd bij de verhuisaangifte. Het toestemmingsformulier vindt u op de achterkant van het verhuisformulierlink naar pdf bestand.

    Wie kan een verhuizing doorgeven?

    Een aangifte van verhuizing kan gedaan worden door:

    • Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent.
    • Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen.
    • Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar.
    • Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar.
    • De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld.
    • Een meerderjarig persoon die u schriftelijk gemachtigd heeft. Deze persoon moet ook een kleurenkopie van uw paspoort meenemen of uw paspoort zelf.

    De gemeente Huizen heeft aanvullende voorwaarden bij het verhuizen van kinderen van gescheiden ouders. Bekijk hiervoor de pagina 'Echtscheiding of einde geregistreerd partnerschap'. 

    Hoe lang duurt het voor mijn verhuizing is verwerkt?

    U heeft uw verhuizing online doorgeven. Is deze al verwerkt?

    U kunt via MijnOverheid(externe link) controleren of u al bent ingeschreven op uw nieuwe adres. Ook kunt u via MijnOverheid zien hoeveel bewoners staan ingeschreven op uw woonadres.

    Goed om te weten: als u uw verhuizing van tevoren doorgeeft, dan wordt uw melding bewaard tot uw verhuisdatum. Pas op de verhuisdatum wordt uw melding verwerkt in de BRP (basisregistratie personen)(externe link).