Gemeente Huizen actualiseert Damoclesbeleid

Eén van de prioriteiten uit het Integraal Veiligheidsplan van de gemeente Huizen is de aanpak van ondermijnende criminaliteit. De productie en handel in drugs is een veelvoorkomende vorm van ondermijnende criminaliteit. Daarom heeft de burgemeester van Huizen het Damoclesbeleid van de gemeente Huizen geactualiseerd. Hiermee kan hij optreden in gevallen waarin vanuit panden drugs worden geproduceerd of verhandeld. 

Damoclesbeleid belangrijk tegen drugscriminaliteit en ondermijning

Artikel 13b van de Opiumwet (ook wel Wet Damocles genoemd) speelt de laatste jaren een steeds belangrijkere rol in het overheidsbeleid, en met name in dat van burgemeesters, om de drugscriminaliteit en de daarmee samenhangende ondermijning in Nederland terug te dringen. Het Damoclesbeleid geeft de burgemeester de bevoegdheid om drugshandel tegen te gaan door het opleggen van een zogeheten ‘last onder bestuursdwang'. Het gaat dan om sluiting van een woning of bedrijfspand of het opleggen van een last onder dwangsom aan overtreders. Met het oog op de toepassing van deze bevoegdheid heeft de burgemeester het Damoclesbeleid vastgesteld. Dit beleid, dat in 2019 voor het laatst is gewijzigd, moest worden geactualiseerd om aan te sluiten bij de actuele rechtspraak en gewijzigde wetgeving

Doel is beëindigen overtreding en het voorkomen van herhaling

Het doel is niet alleen dat de overtreding wordt beëindigd, maar ook dat herhaling wordt voorkomen. Vooral om de gezondheidsrisico’s te weg te nemen en de nadelige effecten van de productie, distributie, handel en het gebruik van drugs in de gemeente tegen te gaan. Handel en productie van drugs gaat veelal gepaard met een onveilige situatie in de directe omgeving. Hierbij kan worden gedacht aan ripdeals, intimidatie, verpaupering, milieuvervuiling, brandgevaar, wateroverlast en vandalisme. Omdat bestuursdwang in de vorm van sluiting van een woning een vergaande beperking is van het huisrecht én de persoonlijke levenssfeer, kan de burgemeester deze bevoegdheid gebruiken als laatste redmiddel. Bovendien worden strikte eisen gesteld aan een sluiting.

Strafbare voorbereidingshandelingen 

Met uitbreiding van artikel 13b Opiumwet in 2019 zijn strafbare voorbereidingshandelingen ook onder de bevoegdheid van de burgemeester komen vallen. Als er sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen kunnen woningen, lokalen en erven gesloten worden. Het kan daarbij voorkomen dat er voorwerpen en stoffen aanwezig zijn die op zichzelf legaal zijn, maar waarvan de betrokkene weet of gegronde redenen heeft om te vermoeden dat ze bestemd zijn om hard- of, softdrugs te produceren, zoals bedoeld in artikel 13b, eerste lid, onder b, van de Opiumwet.

Lachgasverbod 

Sinds 1 januari 2023 staat lachgas op lijst II van de Opiumwet. Dat betekent dat het verboden is lachgas binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen, verkopen of te hebben. Het doel van het verbod is om recreatief gebruik terug te dringen en het aanbod te beperken. Bij het aantreffen van een handelshoeveelheid lachgas in een pand/woning kan dan de bevoegdheid op basis van artikel 13b Opiumwet worden toegepast.

Lijst IA Opiumwet 

Sinds 1 juli 2025 is Lijst IA aan de Opiumwet toegevoegd. Deze lijst bevat verboden stofgroepen die afgeleid zijn van bestaande verboden middelen als harddrugs. Hiermee wordt beoogd om nieuwe potentieel gevaarlijke designerdrugs tegen te gaan, waarbij producenten proberen met kleine wijzigingen in de chemische structuur legale designerdrugs te maken. Een voorbeeld is 3-MMC dat ook wel “Poes” of “Miauw” wordt genoemd, een levensgevaarlijke designerdrug. De opname van lijst IA in de Opiumwet en in het Damoclesbeleid van de gemeente Huizen maakt dat er opgetreden kan worden tegen verkoop en distributie van deze stoffen ter bescherming van de volksgezondheid.