Stempassen thuisgestuurd

Uw stempas voor de verkiezing(en) wordt uiterlijk vrijdag 10 oktober 2025 naar u verzonden.

  • Met een stempas kunt u stemmen voor de verkiezingen.
  • Op uw stempas staat géén adres meer van het dichtstbijzijnde stembureau: u kunt bij elk stembureau in Huizen stemmen.
  • Kunt of wilt u niet zelf stemmen, dan kunt u iemand anders laten stemmen (volmacht).

Als u op of na 15 september 2025 bent verhuisd

  • U krijgt uw stempas van uw oude gemeente. Uw stempas wordt verstuurd naar het adres waar u op maandag 15 september 2025 stond ingeschreven.
  • U kunt in uw oude gemeente stemmen. Het is niet mogelijk om met uw stempas in de nieuwe gemeente te stemmen.
  • U kunt iemand uit uw oude gemeente machtigen om voor u te stemmen of u vraagt in de oude gemeente een kiezerspas aan. Met een kiezerspas kunt u stemmen in de nieuwe gemeente.

Stempas kwijt, nieuwe stempas nodig

  • U kunt vanaf maandag 15 oktober 2025 een nieuwe stempas bij de gemeente aanvragen.  
  • U kunt een nieuwe stempas aanvragen als u in Huizen bent ingeschreven op of voor maandag 15 september 2025.  
  • Heeft u geen stempas ontvangen, of bent u uw stempas verloren? Vraag dan een vervangende stempas aan.  
  • Ook als uw stempas ernstig beschadigd is, kunt u een nieuwe stempas aanvragen.  
  • Als u een nieuwe stempas krijgt, kunt u niet meer stemmen met uw oude stempas.

Stempas kwijt op de verkiezingsdag

U kunt niet stemmen zonder stempas.

Komt u er op woensdag 29 oktober 2025 achter dat u uw stempas kwijt bent, dan kunt u geen nieuwe stempas meer aanvragen. Dit betekent dat u niet kunt stemmen.

U kunt dinsdag 28 oktober 2025 vóór 12.00 uur, in persoon, een vervangende stempas aanvragen.

Vervangende (nieuwe) stempas aanvragen

U kunt de (nieuwe) stempas aanvragen via het digitale formulier.

Stempas aanvragen

U kunt een vervangende (nieuwe) stempas ook aan de balie van Burgerzaken aanvragen. Dit kan op afspraak. Maar het kan ook zonder afspraak, op werkdagen vóór 16.30 uur. Meldt u zich dan in het gemeentehuis bij de aanmeldzuil. Voor de aanvraag heeft u uw identiteitsbewijs nodig, of een kopie daarvan. Een vervangende stempas aanvragen, in persoon, kan tot dinsdag 28 oktober 12.00 uur.

Meer weten of vragen stellen

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de gemeente. Dat kan via het telefoonnummer 14 035. Wij helpen u graag.