Deze maand kwamen we weer bijeen om het onderwerp communicatie te bespreken. Het team van communicatie was erbij om vragen te stellen over onderwerpen die voorkomen in hun meerjarenplan. Ze zijn namelijk bezig om die opnieuw op te stellen en wilden graag weten wat wij voor jongeren zouden willen veranderen op het gebied van de communicatie van de gemeente.

Introductie

De bijeenkomst begon met een introductie van het team van communicatie en wat ze voor de gemeente doen. De afdeling houdt zich vooral bezig met alles wat vanuit de gemeente naar buiten wordt gebracht om de burgers geïnformeerd te houden. 

Sociale media van de gemeente

De gemeente heeft meer kanalen om dingen te verspreiden dan wij dachten. Ze hebben Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, een website, een krant en YouTube waar vlogs van de burgemeester worden gepost. Wij als jongeren wisten niet dat de gemeente dit allemaal deed en waren ook erg verbaasd dat er zo veel was waar de gemeente, maar ook de burgemeester aan mee doet.

Het team van communicatie wilde weten wat wij van deze kanalen vinden en of ze goed vormgegeven zijn. Hier hadden wij jongeren soms best wat kritiek op. Zo was de Instagram niet heel aantrekkelijk en zijn posters langs de weg toch de beste manier om dingen over te brengen op jongeren. Dit vond het team fijn om te horen en hier gaan ze ook snel iets mee doen!

Opdracht

Als laatste moesten we als opdracht een manier verzinnen om jongeren naar de stembus te lokken. Dit was zonder regels en mocht dus van alles zijn. Hierbij werden drie verschillende groepjes gemaakt om allemaal een idee uit te werken. Het eerste idee was om een poster te maken die opviel langs de weg die met een paar korte woorden jongeren zou aantrekken om toch hun stem te laten horen. Het tweede groepje wilde een informatieavond organiseren om zo meer duidelijkheid te creëren over waar en op wie je kunt stemmen. Als laatste werd er een beloningssysteem bedacht als samenwerking met een van de cafés in Huizen. Mensen kunnen dan als beloning voor het stemmen een coupon krijgen voor een gratis drankje. 

Deze bijeenkomst was heel leerzaam, omdat wij als jongeren nu weten wie er achter alle sociale media kanalen zit van de gemeente. Ook denken we dat jongeren nu beter bereikt kunnen worden door de tips die wij hebben gegeven. 

Geschreven door: Maddy