Tijdelijke opvang vluchtelingen op opvangschepen
De opvangcrisis in Nederland houdt nog altijd aan. Sinds begin 2021 levert Huizen jaarlijks haar bijdrage aan de opvang van vluchtelingen door onder meer opvangschepen te faciliteren in de Werkhaven waarop maximaal 200 vluchtelingen tijdelijk gehuisvest worden in de winterperiode van oktober tot april.
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 26 augustus definitief besloten om in de periode van 1 oktober 2025 tot 1 april 2026 maximaal 200 asielzoekers te huisvesten op opvangschepen in de Werkhaven. Dit besluit is genomen op basis van de zienswijze van de gemeenteraad. De raad heeft het college daarbij aangescherpte kaders meegegeven voor de opvang.
Tijdelijke opvang op verzoek van COA
Op 26 september 2023 verzocht het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) het college om de tijdelijke opvang van maximaal 200 asielzoekers op een opvangschip in Huizen voor drie jaar mogelijk te maken, steeds in de periode van oktober tot april. Daarmee stemde het college in. Met de opvangperiode van 1 oktober 2025 tot 1 april 2026 gaat de derde periode in.
Aangescherpte kaders en Trajectplan
Een belangrijk kader dat de raad heeft meegegeven is om samen met een vertegenwoordiging van omwonenden en ondernemers te komen tot een Trajectplan waarin afspraken worden gemaakt over leefbaarheid, veiligheid, communicatie en participatie. Dit plan moet uiterlijk op 1 oktober gereed zijn. Ook komt er tijdens de opvangperiode een ontmoetingspunt in de wijk waar mensen met hun vragen, ideeën of zorgen over de opvang terecht kunnen.
Adviesgroep Opvang van vluchtelingen in de Werkhaven
De uitvoering en naleving van het Trajectplan zal eens per maand gemonitord worden door de vernieuwde Klankbordgroep die de naam ‘Adviesgroep Opvang van vluchtelingen in de Werkhaven’ heeft gekregen. Omwonenden en ondernemers in de wijk rondom de Werkhaven, en leden of medewerkers van (maatschappelijke) organisaties die actief zijn in de wijk, zijn benaderd om zich hiervoor aan te melden. Deze Adviesgroep gaat onder voorzitterschap van de onafhankelijk voorzitter aan de slag met het vormgeven van het Trajectplan. De eerste bijeenkomst staat gepland in de eerste week van september.
Communicatie en vervolgstappen
Omwonenden en ondernemers rondom de Werkhaven zijn per brief geïnformeerd over het definitief besluit. Via de website, de lokale en regionale pers en berichtgeving in de Omrooper worden inwoners van de gemeente Huizen en andere betrokkenen geïnformeerd over de opvang. De komende weken treft de gemeente in overleg met het COA en de samenwerkende partijen voorbereidingen voor de komst van de vluchtelingen in oktober. De planning is dat de schepen vanaf 1 oktober in gebruik worden genomen. De schepen leggen naar verwachting één tot twee weken daarvoor aan om ze gereed te maken voor de opvangperiode. Zodra bekend is wanneer de schepen aankomen, worden de omwonenden en ondernemers rondom de Werkhaven daarover geïnformeerd.
Zienswijze gemeenteraad en aangescherpte kaders
Op donderdag 10 juli is de gemeenteraad gevraagd om tijdens de vergadering zijn zienswijze kenbaar te maken ten aanzien van de kaders voor de opvang. De raad heeft het college aangescherpte kaders meegegeven voor de opvang. Op basis van deze zienwijze heeft het college in de raadsvergadering van 10 juli aangegeven voornemens te zijn om mee te werken aan de tijdelijke opvang met aangescherpte kaders. Na het zomerreces neemt het college op dinsdag 26 augustus een definitief besluit genomen. U kunt de raadsvergadering waarin de gemeenteraad zijn zienswijze kenbaar maakt, online terugkijken. U vindt hier ook de agenda van de vergadering en de vergaderstukken.
Aangescherpte kaders met Trajectplan en Adviesgroep
De gemeenteraad gaf in de raadsvergadering van 10 juli 2025 aangescherpte kaders mee voor de opvang, waaronder de totstandkoming van een trajectplan, dat wordt opgesteld samen met een diverse groep omwonenden en ondernemers. Dit onder begeleiding van een onafhankelijk voorzitter: de vernieuwde Klankbordgroep die inmiddels de naam heeft ‘Adviesgroep Opvang van vluchtelingen op opvangschepen in de Werkhaven’. Op verzoek van mevrouw Van der Voort in haar beoogde rol als voorzitter, is een aantal spelregels en opgesteld voor (deelname aan) de Adviesgroep en is de werving van leden voorbereid.
Lees verder over de Adviesgroep en hoe u zich hiervoor kunt aanmelden.
Adviesgroep Opvang van vluchtelingen op opvangschepen in de Werkhaven
Afspraken over leefbaarheid, veiligheid, communicatie en participatie
In het trajectplan worden afspraken vastgelegd over leefbaarheid, veiligheid, communicatie en participatie. De uitvoering en naleving van dit plan, dat vóór 1 oktober gereed moet zijn, zal eens per maand gemonitord worden door de vernieuwde Klankbordgroep. Omwonenden en ondernemers rondom de Werkhaven zijn per brief gevraagd om zich hiervoor aan te melden.
Voorbereidingen Adviesgroep Opvang met onafhankelijke voorzitter
Vooruitlopend op het definitieve besluit van het college van burgemeester en wethouders is in de eerste helft van augustus 2025 gewerkt aan de voorbereidingen voor de vernieuwde Klankbordgroep met een onafhankelijk voorzitter. Deze beoogde voorzitter is inmiddels gevonden in de persoon van mevrouw Marion van der Voort.
- Website: www.marionvandervoort.nl
- LinkedIn: Marion van der Voort
Van Klankbordgroep naar Adviesgroep
De naam van de vernieuwde Klankbordgroep is ‘Adviesgroep Opvang van vluchtelingen in de Werkhaven’. Op verzoek van mw. Van der Voort in haar beoogde rol als voorzitter, is een aantal spelregels voor (deelname aan) de Adviesgroep opgesteld en is de werving van leden voorbereid. De Adviesgroep bestaat uit betrokken mensen die willen meedenken over een veilige, leefbare en betrokken wijk bij de opvang van vluchtelingen op opvangschepen in de Werkhaven. Het gaat om bewoners die wonen, werken, ondernemen of actief zijn bij maatschappelijke organisaties die actief zijn in de wijk, en die op persoonlijke titel deelnemen. De adviesgroep zal ongeveer 8 keer overleggen tussen september 2025 en april 2026 en wordt daarna weer opgeheven. De Adviesgroep bepaalt zelf de onderwerpen die zij van belang acht om te bespreken.
De adviesgroep bestaat uit een diverse groep leden uit de wijk (man/vrouw, leeftijd, spreiding in de wijk) en er is een maximum gesteld van 15 deelnemers. Ook voormalig Klankbordgroepleden zijn gevraagd om hun belangstelling voor deelname aan de Adviesgroep kenbaar te maken.
Aanmelden voor de Adviesgroep
Hoewel de officiële deadline voor aanmelding verlopen is, zijn er nog enkele plekken vrij en kunt u zich tot en met vrijdag 29 augustus aanmelden voor de Adviesgroep via opvang@huizen.nl. Lees verderop hoe u zich kunt aanmelden (zie uitklapveld 'Aanmelden voor de Adviesgroep'). De eerste bijeenkomst Adviesgroep is op donderdag 4 september 2025 van 19.30 tot uiterlijk 21.00 uur.
Actieve ledenwerving voor de Adviesgroep
In de week van 11 tot en met 15 augustus en in de week van 18 tot en met 22 augustus zijn actief Adviesgroepleden geworven door teamleden van het Programmateam Opvang.
Wat is en wat doet de Adviesgroep?
De Adviesgroep adviseert over het functioneren van de opvang in de omgeving, geeft signalen door en denkt mee over het verder verbeteren van de omgeving van de opvang. Uitgangspunt is niet de vraag of er vluchtelingen worden opgevangen in de Werkhaven van Huizen maar hoe we dat zo goed mogelijk kunnen doen. De leden voorzien de betrokken organisaties van ideeën en informatie die positief bijdragen aan de leefbaarheid van de omgeving.
De adviesgroep bepaalt zelf wat belangrijke gesprekonderwerpen zijn. Bijvoorbeeld het opvangen van signalen uit de omgeving ter bespreking met COA en eventuele andere partijen. En het bespreken van ideeën om de leefbaarheid rondom de boot te verbeteren. Ook integratie in de samenleving van Huizen kan onderwerp van gesprek zijn. De adviesgroep kan externe partijen uitnodigen om over een specifiek onderwerp mee te praten.
Waarom de adviesgroep?
Op donderdag 10 juli is de gemeenteraad gevraagd om tijdens de vergadering zijn zienswijze kenbaar te maken ten aanzien van de kaders voor de opvang. De raad heeft het college aangescherpte kaders meegegeven voor de opvang.
Een belangrijk kader dat de raad heeft meegegeven is om samen met een representatieve vertegenwoordiging van omwonenden en ondernemers onder regie van een onafhankelijke partij te komen tot een trajectplan waarin afspraken worden gemaakt over leefbaarheid, veiligheid, communicatie en participatie. Dit plan moet uiterlijk op 1 oktober - de vermoedelijke datum van de komst van de opvangschepen en vluchtelingen - gereed zijn.
De uitvoering en naleving van het trajectplan zal gedurende de gehele opvangperiode vierwekelijks worden gemonitord door de Adviesgroep Opvang van vluchtelingen op opvangschepen in de Werkhaven (de vernieuwde Klankbordgroep) met een formele adviesrol (niveau 2 van de participatieladder).
Voor wie/met wie?
Voor de Adviesgroep wordt gezocht naar betrokken mensen die willen meedenken over een veilige, leefbare en betrokken wijk bij de opvang van vluchtelingen op opvangschepen in de Werkhaven. Mensen die willen deelnemen aan gesprekken over het functioneren van de opvang van vluchtelingen in de omgeving, signalen willen doorgeven en willen meedenken over het verder verbeteren van de omgeving van de opvang.
Iedereen die woont, werkt of onderneemt in de wijk rondom de Werkhaven van Huizen of betrokken is bij een (maatschappelijke) organisatie die actief is in de wijk kan deelnemen aan de Adviesgroep.
Deelname is op persoonlijke titel en niet namens een organisatie.
Belanghebbenden kunnen hun ideeën meegeven aan de Adviesgroep via een in overleg met de leden te bepalen kanaal.
Transparante selectieprocedure bij meer dan 15 aanmeldingen
Als zich meer dan 15 mensen aanmelden voor de adviesgroep zal de onafhankelijke voorzitter met de gemeente een keuze maken op basis van diversiteit en eventueel mensen gemotiveerd afwijzen. In dat geval zal de gemeente via de website van de gemeente verslag uitbrengen over dit keuzeproces om openheid te geven zonder daarbij de privacy van mensen in het geding te brengen.
Samenstelling en maximaal aantal deelnemers
We streven naar een diverse samenstelling van de adviesgroep met maximaal 15 personen. Jong en oud, man/vrouw, adressen verspreid over het omliggende gebied, met verschillende interessegebieden en een diverse (culturele/beroepsmatige) kennis en ervaring. Bewoners, ondernemers en mensen die betrokken zijn bij maatschappelijke organisaties die actief zijn in het gebied.
Hoe werkt de Adviesgroep? (Spelregels)
De Adviesgroep bepaalt zelf de onderwerpen die zij van belang acht om te bespreken.
Vaste samenstelling
De adviesgroep heeft in de komende maanden een vaste samenstelling. Tussentijds stromen er geen nieuwe mensen in. Dit is nodig om te zorgen dat de discussie voortgang krijgt en zich steeds verder ontwikkelt met een groep mensen die vanaf het begin betrokken is.
Onafhankelijk voorzitter
De adviesgroep wordt geleid door een ervaren onafhankelijke voorzitter, die niet bij betrokken partijen in dienst is.
Vertrouwelijke setting
Om de adviesgroep in staat te stellen vrij van gedachten te wisselen is het noodzakelijk dat iedereen open en vrij ideeën en dilemma’s kan inbrengen en delen met de groep. Ook voorlopige plannen, nog niet omlijnde (wilde) ideeën en mogelijke oplossingen. De bijeenkomsten van de adviesgroep zijn daarom niet vrij toegankelijk en met informatie gaan we vertrouwelijk om.
Inloopmomenten met terugkoppeling voor belangstellenden
De bijeenkomsten zijn besloten om te zorgen dat iedereen vrijuit kan spreken, maar niets is geheim. Daarom nodigt de Adviesgroep iedereen die wil weten wat er gebeurt vanaf de tweede bijeenkomst uit om na afloop van een bijeenkomst langs te komen. De Adviesgroep koppelt dan terug waarover is gesproken en wat de stand van zaken is. Deze uitnodiging staat open voor pers, voor raadsleden en voor alle andere geïnteresseerden die geen deel uitmaken van de adviesgroep maar wel graag op de hoogte blijven. De inloopmomenten worden aangekondigd in een maandelijkse nieuwsbrief en belangstellenden moeten zich hiervoor vooraf aanmelden. Als er geen aanmeldingen zijn, gaat zal het inloopmoment niet door.
Deelname op persoonlijke titel
Deelnemers dragen op persoonlijke titel en niet namens een belangengroep bij aan het goede gesprek over bijvoorbeeld veiligheid, leefbaarheid en integratie. Zij spreken uitsluitend namens zichzelf. Niet de omvang van de achterban is van belang in het gesprek maar de kwaliteit van argumenten.
Respect voor elkaars rollen en belangen
Deelnemers weten dat er verschillende rollen en belangen zijn waarmee we rekening moeten houden. Iedereen respecteert die rollen en belangen van elkaar. Uiteindelijk is het COA verantwoordelijk voor het vormgeven van de opvang.
Verslaglegging en rapportage
We leggen de discussies niet vast in goed te keuren notulen maar uitsluitend in afsprakenlijsten waarop concrete afspraken en aandachtspunten worden genoteerd. Deze afsprakenlijsten zijn openbaar. Ze worden na afloop gedeeld met de deelnemers en gedeeld tijdens het inloopmoment na afloop van de bijeenkomsten, via de Nieuwsbrief voor de omwonenden en via de website van de gemeente. De Adviesgroep zal zelf besluiten of de namen van deelnemers in openbare documenten kunnen staan of liever niet.
Communicatie vanuit de adviesgroep
Inloopmoment voor belangstellenden en communicatie via de website
De bijeenkomsten zijn besloten om te zorgen dat iedereen vrijuit kan spreken, maar de Adviesgroep doet niets geheims. Daarom nodigen we iedereen die wil weten wat er gebeurt vanaf de tweede Adviesgroepbijeenkomst uit om na afloop van elke bijeenkomst langs te komen. De kerngroep koppelt dan terug waarover is gesproken en wat de stand van zaken is.
Deze uitnodiging staat open voor pers, voor raadsleden en voor alle andere geïnteresseerden die geen deel uitmaken van de adviesgroep maar wel graag op de hoogte blijven. De inloopmomenten worden aangekondigd in de maandelijkse nieuwsbrief. Daarbij wordt vermeld dat men zich van tevoren moet aanmelden voor de inloopmomenten. Bij geen aanmeldingen zal het inloopmoment niet doorgaan.
Na afloop van elk overleg wordt er een kort bericht over de bijeenkomst geplaatst op de website van de gemeente en in de nieuwsbrief voor de omwonenden met daarin een afsprakenlijst waarop concrete afspraken en aandachtspunten worden genoteerd.
Planning
De Adviesgroep start een maand voorafgaand aan de opvangperiode, in september 2025 (de eerste bijeenkomst is op donderdag 4 september 2025 van 19.30 tot 21.00 uur), en blijft actief tot het einde van de opvang. Na afsluiting van de opvangperiode wordt de Adviesgroep in april 2026 weer opgeheven.
Naar verwachting komt de Adviesgroep acht keer bijeen. De exacte data en tijden worden in overleg met de deelnemers vastgesteld.
Tijdlijn
Augustus 2025
- Werving van leden
- Voorbereiding
Donderdag 4 september 2025 (19.30 - 21.00 uur)
- Kennismaking
- Afstemming van spelregels
- Inventarisatie van gespreksonderwerpen en de terugkerende agenda
- Trajectplan
Woensdag 17 september 2025 (19.30 - 21.00 uur)
- Eerste inhoudelijke bijeenkomst van de Adviesgroep
- Start monitoring en advisering
Oktober 2025 – Maart 2026
- Vervolgbijeenkomsten (frequentie: ongeveer eens per vier weken)
- Evaluatie en bijstelling van afspraken indien nodig
- Terugkoppeling via inloopmomenten, nieuwsbrief en gemeentelijke website
April 2026
- Laatste bijeenkomst
- Afronding en opheffing van de Adviesgroep
- Eindrapportage en overdracht van bevindingen
Aanmelden voor de Adviesgroep
Hoewel de officiële deadline voor aanmelding verlopen is, zijn er nog enkele plekken vrij en kunt u zich tot en met vrijdag 29 augustus dinsdag 26 augustus 2025 aanmelden voor de Adviesgroep via opvang@huizen.nl.
Vermeld in uw e-mail:
- Naam
- Adres
- Leeftijd
- Kennis en ervaring
- Onderwerpen die u belangrijk vindt om te bespreken in de Adviesgroep
- Uw motivatie om deel te nemen aan de Adviesgroep
De aanmeldingen worden geïnventariseerd onder leiding van de onafhankelijke voorzitter. Wanneer er meer dan 15 aanmeldingen zijn, wordt een selectie gemaakt met als doel een diverse, evenwichtige samenstelling van de Adviesgroep. Daarna worden alle mensen die hebben gereageerd per e-mail geïnformeerd en ontvangen de Adviesgroepleden een uitnodiging voor de eerst bijeenkomst.
Vragen en antwoorden over de opvang van vluchtelingen op opvangschepen in Huizen
Hoe is de opvangperiode oktober 2024 tot april 2025 geëvalueerd?
Sinds begin 2021 vangt de gemeente Huizen vluchtelingen op in de Werkhaven. In de winterperiode (van oktober tot april) kunnen daar op maximaal 2 riviercruiseschepen maximaal 200 vluchtelingen tijdelijk worden opgevangen. Na afloop van elke opvangperiode is een evaluatie uitgevoerd.
De gemeente hecht groot belang aan een zorgvuldige evaluatie, waarbij zowel wordt gekeken naar de ervaringen van omwonenden als naar de impact op de omgeving en het verloop van de opvang zelf.
De evaluatie van de laatste opvangperiode is door een onafhankelijk onderzoeksbureau uitgevoerd, om elke schijn van partijdigheid te voorkomen en privacy te waarborgen. Dit bureau heeft onderzoek gedaan naar de ervaringen van omwonenden, betrokkenen en andere Huizers om een representatief beeld te krijgen.
Dit jaar is gekozen voor een uitgebreidere opzet dan in voorgaande jaren. Deze evaluatie bestaat uit vijf onderdelen: 1. Een enquête onder omwonenden van het havengebied en een steekproef onder overige inwoners van Huizen, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos. 2. Wijkgesprekken door Stichting Reindert met buurtbewoners in en rondom het havengebied, om beter zicht te krijgen op zorgen, beleving en verwachtingen in de wijk. Stichting Reindert heeft op basis hiervan aanbevelingen geformuleerd over hoe een eventuele volgende opvangperiode beter georganiseerd kan worden. 3. Analyse van politiecijfers over 2024 in Huizen, met specifieke aandacht voor de zorgen die zijn geuit in de petitie die tijdens de Commissie Sociaal Domein van 4 maart 2025 is aangeboden. 4. Toetsing van de gestelde kaders bij stakeholders en leden van de klankbordgroep. 5. Ophalen van algemene ervaringen en suggesties van deze betrokkenen.
Bekijk de uitkomsten van de evaluaties.
Wordt er gekeken naar andere locaties voor de opvang van asielzoekers?
Er zijn op dit moment nog geen andere locaties overwogen buiten de Oude Haven (Werkhaven), en er zijn ook geen toezeggingen gedaan in die richting. Tot nu toe is bewust gekozen voor tijdelijke opvang op het water, om te voorkomen dat er locaties worden gebruikt die mogelijk in de toekomst bestemd zijn voor reguliere woningbouw in Huizen.
Er lijkt verwarring te zijn ontstaan over het grootschalige locatieonderzoek dat zich richtte op alternatieve opvang voor Oekraïense vluchtelingen uit hotel Newport, die vanwege de aanvankelijk geplande projectontwikkeling geherhuisvest moesten worden. De locaties die in dat onderzoek zijn meegenomen, waren specifiek bedoeld voor deze doelgroep en in relatie tot de opvangsituatie bij hotel Newport. Hoewel deze informatie waardevol kan zijn, betreft het een ander vraagstuk dan de huidige opvang van asielzoekers.
Komt er een Pilot voor meerjarige opvang van vluchtelingen?
Er is op dit moment geen sprake van een pilot en er is ook niet besloten dat er een pilot komt. Wethouder Karin van Werven heeft wel aangegeven geheel vrijblijvend met het COA te willen verkennen of een pilot voor meerjarige opvang op water mogelijk zou zijn. Dit is een oriënterend traject, bedoeld om inzicht te krijgen in de voorwaarden en haalbaarheid. Mocht dit een kansrijke optie blijken te zijn, dan zal het college eerst de gemeenteraad consulteren via een zienswijzeprocedure, zoals gebruikelijk. Vanzelfsprekend wordt daarbij de input van omwonenden nadrukkelijk meegenomen.
Wanneer is een pilot kansrijk?
Een pilot zou kansrijk kunnen zijn als deze voor een behapbare termijn is en als er draagvlak is in de buurt. Er is niet gezegd dat deze alleen in de Werkhaven zou kunnen plaatsvinden. Zodra er meer duidelijkheid is, zal de wethouder hierover terugkoppelen aan de gemeenteraad en de betrokkenen.
Komt er in de zomer van 2025 al een Pilot?
Er is geen besluit genomen om de boten na 1 april te laten liggen. De afspraak met de gemeenteraad en de buurt is dat de boten er voor er nu voor een afgebakende periode van zes maanden in de winterperiode liggen en dat ze na een positieve evaluatie in de volgende winterperiode weer kunnen terugkeren voor de derde en laatste opvangperiode binnen de huidige afspraken hierover. Deze zomer zal er dus zeker geen pilot starten.
Werkt Huizen mee aan de Spreidingswet?
Volgens de huidige wetgeving hebben alle gemeenten een taakstelling voor de opvang van asielzoekers. Wanneer gemeenten niet voldoen aan deze verplichting, kan interbestuurlijk toezicht worden ingesteld. In het uiterste geval kan de Rijksoverheid de regie overnemen en opvanglocaties aanwijzen, waarbij de kosten bij de gemeente komen te liggen. Daarnaast is er niet alleen een wettelijke plicht, maar ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Op dit moment zijn er bij de gemeente geen signalen bekend dat er nieuwe wetgeving komt die de Spreidingswet wijzigt of vervangt.
Door in gesprek te blijven met het COA, kan de gemeente regie houden over de invulling van de opvangtaak. Dit voorkomt dat er op een later moment onder grotere druk en met minder keuzevrijheid moet worden gehandeld.
Welke taakstelling heeft Huizen vanuit de Spreidingswet?
Op basis van de Spreidingswet heeft Huizen een taakstelling om 200 asielzoekers op te vangen.
Hoe verhoudt Huizen zich tot de andere regiogemeenten bij de opvang van asielzoekers?
Huizen heeft in de afgelopen periode een voortrekkersrol gespeeld in de regio, maar dit betekent niet dat onze bijdrage daarmee als voltooid wordt beschouwd. Andere gemeenten in de regio nemen inmiddels ook hun verantwoordelijkheid. Gooise Meren is gestart met opvang en volgt daar een tweede locatie. Hilversum heeft al een locatie en zoekt verder. Blaricum draagt, in verhouding tot het aantal inwoners, relatief veel bij. Laren heeft in regionaal overleg toegezegd op zoek te zijn naar een locatie. Wijdemeren heeft, mede vanwege een fusietraject, iets langer gewacht, maar is nu ook actief op zoek. Wij blijven in gesprek met de Provinciale Regietafel over de verdeling van opvangopgaven tussen gemeenten en zetten ons in voor een evenwichtige spreiding binnen de regio.
Wat doet de gemeente met meldingen van overlast?
De gemeente neemt meldingen over overlast en incidenten zeer serieus. Wethouder Van Werven heeft in de commissie Sociaal Domein toegelicht dat zij transparant is over incidenten waarover zij wordt geïnformeerd. De gemeente werkt hierin samen met de wijkagent, de wijkboa, het COA-locatiemanagement, de afdeling Openbare Orde en Veiligheid (OOV) en de Klankbordgroep.
Het is belangrijk dat u bij het melden van overlast gebruikmaakt van de daarvoor bestemde kanalen. Op die manier bereikt uw melding de juiste instanties met de mensen die er waar nodig actie op kunnen ondernemen. Omwonenden die overlast ervaren of andere meldingen willen maken, kunnen het COA-opvangschip 24/7 telefonisch bereiken via 06 27 55 81 99. Daarnaast kunnen meldingen worden doorgegeven via de gemeentelijke website (www.huizen.nl/mor) of bij de politie en wijkboa (www.huizen.nl/boa).
De daar gemaakte meldingen van overlast worden als zij in verband gebracht worden met de opvang van vluchtelingen op de opvangschepen ook teruggekoppeld aan het Programmateam Opvang van de gemeente en de wethouder Sociaal Domein. Het is daarom belangrijk dat uw eventuele melding van overlast niet alleen meldt via klankbordgroep, maar ook via een van bovenstaande partijen en kanalen.
Besluitvorming
Op 27 mei 2025 heeft het college het voorgenomen besluit genomen om de opvang van vluchtelingen op hotelschepen opnieuw mogelijk te maken van 1 oktober 2025 tot 1 april 2026. Het onderwerp stond geagendeerd voor de commissie Sociaal Domein op 24 juni 2025.
Op donderdag 10 juli is de gemeenteraad gevraagd om tijdens de vergadering zijn zienswijze kenbaar te maken ten aanzien van de kaders voor de opvang. De raad heeft het college aangescherpte kaders meegegeven voor de opvang. De betreffende raadsvergadering kunt u online terugkijken. U vindt hier ook de agenda en de vergaderstukken.
Het college heeft op 26 augustus definitief besloten om in de periode van 1 oktober 2025 tot 1 april 2026 maximaal 200 asielzoekers te huisvesten op opvangschepen in de Werkhaven. Dit besluit is genomen op basis van de zienswijze van de gemeenteraad. De raad heeft het college daarbij aangescherpte kaders meegegeven voor de opvang.
Kaders voor opvang
Er zijn kaders opgesteld waarbinnen de opvang mogelijk is. Deze kaders betreffen de al eerder met de raad vastgestelde kaders over locatie, termijn, aantal en afkomst, over rollen/bevoegdheden COA en gemeente, over veiligheid en gezondheid, over kosten en capaciteit en over begeleiding en dagbesteding. Vanwege het aangescherpte landelijke beleid van het COA is het weren van zogenaamde veiligelanders niet meer toegestaan. Om die reden zijn de kaders op dit punt geactualiseerd. De raad is gevraagd om zijn zienswijze ten aanzien van de kaders kenbaar te maken in de raadsvergadering op 30 mei 2024. Daar is unaniem positief geadviseerd door de raad.
1. Locatie, termijn, aantal en afkomst
- Een hotelschip in de werkhaven in Huizen is de enige beschikbare locatie voor tijdelijke opvang van asielzoekers.
- De intentie is om het hotelschip voor een periode van zes maanden van 1 oktober tot 1 april aan te laten leggen. Na iedere periode vindt een grondige evaluatie plaats met alle betrokkenen waarna het college in mei/juni een besluit neemt over het daaropvolgende tweede en derde seizoen. Dit besluit legt het college ieder jaar voor aan de gemeenteraad om eventuele wensen en bedenkingen in te brengen.
- De werkhaven is na het afsluiten van de bestuursovereenkomst per direct beschikbaar tot 1 april 2025.
- Criteria voor evaluatie worden mede in de klankbordgroep bepaald. Waarbij in elk geval wordt geëvalueerd aan de hand van de afgesproken kaders en de essentie is dat de opvang veilig en verantwoord verloopt.
- Bestaande afspraken met schepen om aan te meren op dezelfde plek, meestal voor een dag, worden passend gemaakt en gerespecteerd. Omdat het seizoen aflopend is, is hier goed naar te handelen.
- De populatie bestaat maximaal uit 200 bewoners, waarbij wij een voorkeur uitspreken voor 150 tot 180 bewoners. Dit aantal is gebaseerd op onze eerdere ervaringen.
- De populatie op het schip bestaat uit asielzoekers die ouder zijn dan 18 jaar.
2. Rollen/bevoegdheden COA en gemeente
De rollen en bevoegdheden van COA en gemeente worden beschreven in een bestuursovereenkomst, vergelijkbaar met de twee eerdere bestuursovereenkomsten. Bovendien worden er in de uitvoering vooraf duidelijke afspraken gemaakt op basis van een draaiboek dat naar aanleiding van de eerdere ervaringen met de boot zal worden opgesteld.
3. Veiligheid en gezondheid
De opvang is veilig en verantwoord, zowel voor de inwoners van Huizen als voor de asielzoekers. De gemeente maakt afspraken met het COA om overlast en onveilige situaties in en rondom de opvang te voorkomen. Onderdeel van die afspraken is beveiliging aan boord. De geneeskundige zorg is voldoende geborgd door het COA door Gezondheidszorg Asielzoekers, zodat de reeds zwaar belaste huisartsen niet verder onder druk komen te staan.
4. Kosten en capaciteit
Alle kosten die gemoeid zijn met opvang en verzorging worden gedekt door het COA. Daarnaast ontvangt de gemeente een beperkte extra vergoeding uit de faciliteitenregeling. De opvang en verzorging van asielzoekers vraagt – behoudens het in orde maken van de aanlegplek, de buitentuin en de communicatie/participatie – nauwelijks inzet van de gemeente (zie ook onderdeel financiën).
5. Begeleiding en dagbesteding
- COA verzorgt zelf het beheer en het management van de locatie. De rijksoverheid draagt zorg voor voldoende personeel, zoals door de minister is toegezegd (zie ook onderdeel 'kosten en capaciteit).
- De vrijwilligerscentrale en de buurtsportcoaches worden ingezet voor activiteiten om het verblijf van deze mensen zo goed mogelijk in te vullen. De kosten hiervan zijn voor rekening van het COA.
- De vrijwilligerscentrale is de plek waar inwoners en organisaties zich kunnen melden voor het aanbieden van hulp en ondersteuning.
6. Participatie
Gedurende de duur van een tijdelijke noodopvang blijft de gemeente in gesprek met de ondernemers en omwonenden in de directe omgeving van de werkhaven. We streven naar een klankbordgroep die evenwichtig is samengesteld uit bewoners, ondernemers, COA, Vrijwilligerscentrale en gemeentelijke vertegenwoordigers waarin we de ervaringen evalueren en wellicht kunnen komen tot gezamenlijke initiatieven met en voor asielzoekers. De frequentie van overleg zal door de klankbordgroep zelf worden bepaald. Naar aanleiding van eerdere evaluaties, zal de klankbordgroep gemakkelijker bereikbaar zijn voor opmerkingen en suggesties van omwonenden, hiervoor zal een eigen e-mailadres worden gecreëerd.
7. Communicatie
Voorafgaand en tijdens de duur van een opvang zetten we een mix van kanalen in, waarbij de focus ligt op informeren en duiden.
De gemeenteraad heeft het college op 10 juli 2025 aangescherpte kaders meegegeven voor de opvangperiode van 1 oktober 2025 tot 1 april 2026. Zie het kopje ‘Aangescherpte kaders’ bovenaan deze pagina.
Achtergrond
Aanleiding voor opvang vluchtelingen: een tekort aan opvangplekken
Op vrijdag 21 september 2023 deed staatssecretaris Van der Burg een dringende oproep aan Nederlandse gemeenten om 450 plekken voor asielzoekers te realiseren. Op 26 september 2023 volgde een verzoek van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) aan het college van burgemeester en wethouders om de opvang van vluchtelingen op een hotelschip in Huizen voor de komende 3 jaar mogelijk te maken steeds in de periode van oktober tot april. Op 1 oktober 2025 start de derde opvangperiode die duurt tot 1 april 2026.
Nieuws over dit onderwerp
Paginering
Mogelijk opnieuw opvang asielzoekers
Waarom staat het college van B & W positief tegenover de opvang?
Er is landelijk een nijpend tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. De gemeente wil bijdragen aan de opvang van asielzoekers. Huizen faciliteert de tijdelijke vluchtelingenopvang in de winterperiode op een opvangschip in de Werkhaven sinds begin 2022.Het COA dekt alle kosten van de opvang. De gemeente Huizen wil bijdragen aan de opvang voor asielzoekers. Er zijn in Huizen geen andere opvanglocaties meer, terwijl de crisis nog altijd voortduurt en niet op korte termijn eindigt. Met het hotelschip kan de gemeente een half jaar lang maximaal 200 opvangplekken realiseren.
Wat moet ik doen als ik vragen over het verlengen van de opvang heb?
Stuurt u dan een email aan communicatie@huizen.nl met uw vraag.
Kan ik helpen bij de opvang?
Ja, u kunt als vrijwilliger deelnemen door bijvoorbeeld het geven van taallessen of het begeleiden van andere activiteiten via de VrijwilligersCentrale:
Wat moet ik doen als ik over de voorgenomen verlenging in gesprek wil met de wethouder?
Stuurt u dan een e-mail aan communicatie@huizen.nl met uw vraag.
Waarom noodopvang?
Waarom is er een probleem met de opvang van asielzoekers?
De opvang voor asielzoekers bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) is op dit moment vol. Veel plekken in de asielzoekerscentra (azc’s) worden nu nog gebruikt voor statushouders. Dat zijn mensen die een vergunning hebben om in Nederland te mogen blijven. Zij wachten op permanente huisvesting in Nederlandse steden en dorpen. Er is daardoor de komende maanden een nijpend tekort aan opvangplekken.
Waarom werkt Huizen mee aan deze opvang?
Als gemeente kunnen wij een belangrijke bijdrage leveren aan dit nationale en urgente probleem en voorkomen we de noodzaak van grootschalige (crisis)opvang in bijvoorbeeld sporthallen. De opvang via dit schip kost de gemeente geen geld en gaat niet ten koste van schaarse woningmarkt.
Veiligheid/leefbaarheid
Hoe gaat de gemeente zorgen dat het veilig is in en rondom de opvang?
De gemeente maakt hierover afspraken met het COA dat verantwoordelijk is voor het locatiemanagement op het schip – om overlast en onveilige situaties te voorkomen. Op de opvangschepen zijn 24/7 security hosts aanwezig.
Worden de asielzoekers gescreend of onderzocht?
Na binnenkomst in Nederland worden asielzoekers geïdentificeerd en geregistreerd door de vreemdelingenpolitie en de IND. De Koninklijke Marechaussee onderzoekt eventuele documenten nader. De mensen krijgen zo nodig een medische intake. De asielzoekers worden door het COA geregistreerd.
Zijn de asielzoekers die hier komen gevaccineerd tegen corona?
Voor onze gasten geldt hetzelfde als voor iedereen in Nederland: zij hebben het aanbod gekregen om zich te laten vaccineren en kunnen zelf besluiten of ze hier gebruik van maken of niet. Het COA volgt de richtlijn COVID-19 en de adviezen van de Rijksoverheid en het RIVM.
Verwacht de gemeente een toename van verkeer in het gebied rond de werkhaven?
De opvangschepen zullen wel bevoorraad moeten worden, maar de ervaring leert dat er geen substantiële toename van het verkeer is.
Waar kan ik overlast/zorgen/suggesties melden?
Er is een centraal telefoonnummer van het locatiemanagement van het hotelschip dat 24 uur per dag bereikbaar is. U kunt appen of bellen als u zorgen of suggesties heeft, of overlast ervaart, via een centraal telefoonnummer van het COA dat aan de omwonenden bekend wordt gemaakt zodra de opvang vanaf 1 oktober 2025 start. Bel 0900 8844 als het niet dringend is, maar u wel de politie wilt spreken.
Bel 112 voor spoedeisende situaties. Voor vernielingen en zwerfvuil kunt u een melding openbare ruimte (mor) doen via 0800 023 34 90 (op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur en 13.00 en 16.00 uur) of via www.huizen.nl/mor.
Begeleiding, dagbesteding en samenleving
Hoe begeleidt het COA de asielzoekers?
In elke opvanglocatie biedt het COA programma’s aan om asielzoekers te begeleiden. De programma’s gaan over wonen en leven in Nederland, voorbereiding op een eventuele inburgering in Nederland en voorbereiding op hun eventuele terugkeer naar het land van herkomst of een ander land.
Wat doen de asielzoekers overdag?
Het COA biedt de asielzoekers zoveel mogelijk een zinvolle dagbesteding. Men heeft gesprekken met onder meer de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en VluchtelingenWerk en bereidt zich met programma’s en/of vrijwilligerswerk voor op de toekomst. Dat kan zowel op als buiten de locatie zijn. Met organisaties en partijen in de omgeving waaronder de Vrijwilligerscentrale en de Sportadviesgroep zoeken we naar aanvullende activiteiten om het verblijf van deze mensen goed in te vullen.
Mogen de asielzoekers het dorp in lopen?
De mensen die in de opvang verblijven, mogen zich net als ieder ander vrij bewegen. Als de asielzoekers op de locatie komen, informeert het COA hen over de huisregels van de opvang en over de regels die in Nederland en Huizen voor iedereen gelden.
Kan ik iets doen om deze mensen te helpen?
Wij willen heel graag dat de mensen zich welkom voelen in Huizen en hier een rustige tijd kunnen doorbrengen. Er zijn ongetwijfeld Huizer organisaties, verenigingen en inwoners die kansen zien om iets te doen voor de asielzoekers die bij ons te gast zijn. Dat kunnen concrete activiteiten zijn of gewoon helpende handen. Wilt u ook iets doen? Dan kunt u dat melden bij de Vrijwilligerscentrale Huizen, via onderstaande contactgegevens:
Waarom kiezen de gemeenten ervoor om bij te dragen aan de oplossing van dit probleem?
Het COA heeft op dit moment een heel groot tijdelijk probleem. Met deze tijdelijke oplossing, helpen de gemeenten (en de Veiligheidsregio's) dit probleem op te lossen. De gemeenten willen hiermee voorkomen dat asielzoekers in sporthallen moeten verblijven of in noodpaviljoens.
Opvang: wie, waar en hoe lang?
Wie worden in Huizen opgevangen?
Het gaat om maximaal 200 asielzoekers voor wie op dit moment tijdelijk geen plek is in de azc’s. Omdat er vanwege de veiligheid geen kinderen op schepen worden opgevangen, bestaat de groep uit volwassenen van verschillende nationaliteiten.
Uit welk land komen deze mensen? Zijn het mannen/vrouwen/gezinnen?
Dat weten we niet. Het COA bepaalt de samenstelling van de groep. Wel weten we dat in verband met de veiligheid geen kinderen op schepen worden ondergebracht. De groep bestaat dus uit volwassenen.
Wie gaat de opvang beheren?
Het COA gaat de opvang organiseren. Het COA en de gemeente hebben de afspraken vastgelegd in een Bestuursovereenkomst.
Wat is het COA?
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) zorgt voor de opvang van asielzoekers in Nederland tijdens de asielprocedure. Dit houdt in dat het COA zorgt voor onderdak vanaf het moment dat de asielzoeker asiel aanvraagt in Nederland en recht heeft op tijdelijke opvang, tot aan het moment dat de asielzoeker Nederland moet verlaten of een verblijfsvergunning krijgt. Het COA vangt asielzoekers op in asielzoekerscentra (azc’s) die verspreid over het hele land liggen.
Impact op de maatschappij
Waarom krijgen deze asielzoekers wel een huis en ik/mijn kinderen niet?
Het gaat niet om statushouders die een woning krijgen, maar om asielzoekers die nog geen verblijfsstatus hebben. Zij krijgen geen huis in Huizen, maar worden totdat er weer voldoende plek is in de bestaande asielzoekerscentra en uiterlijk tot en met 15 april 2022 opgevangen op een schip.
Kost de opvang van de asielzoekers de gemeente geld?
Nee, het schip, de begeleiding van de asielzoekers, de inzet van sportcoaches en gemeentelijk personeel bij de voorbereidingen worden vergoed door het COA.
Waarom zorgen we wel voor deze mensen en niet voor onze eigen armen?
We zien dat veel mensen naar aanleiding van de tijdelijke opvang voor asielzoekers aandacht vragen voor Huizer inwoners die weinig geld hebben en/of een probleem hebben bij het vinden van een plek om te wonen. Voor Huizers die het moeilijk hebben, zijn er allerlei hulpmogelijkheden. Van voedselbank en kledingbank tot hulp bij solliciteren, van hulp bij het omgaan met schulden tot mogelijkheden om een bijdrage aan te vragen voor deelname aan sport- of cultuuractiviteiten. Niet iedereen weet deze mogelijkheden even goed te vinden. Neem daarvoor gerust contact op met de gemeente Huizen. Deze mogelijkheden staan los van de tijdelijke opvang van deze asielzoekers. Onze tijdelijke gasten komen niet in aanmerking voor deze hulp.
Asielaanvraag en asielprocedure
Waarom vraagt iemand asiel aan?
Een asielzoeker vraagt asiel aan vanwege de situatie in zijn eigen land. Een asielzoeker krijgt een verblijfvergunning als hij te vrezen heeft voor oorlog, vervolging of een onmenselijke behandeling. Deze beslissing neemt de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Hoe verloopt de asielprocedure?
Iemand die in Nederland asiel aanvraagt, moet zich melden bij het aanmeldcentrum van de IND in Ter Apel. Daar worden de persoonlijke gegevens van de asielzoeker geregistreerd en ondertekent de asielzoeker zijn asielaanvraag. Ook volgt een gesprek om zijn identiteit, nationaliteit en reisroute vast te stellen. Na de aanmelding bepaalt de IND welke asielprocedure van toepassing is. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) regelt onderdak voor de asielzoeker. Daarnaast krijgt hij hulp van een advocaat en wordt hij medisch onderzocht. Meer weten over hoe een asielprocedure verloopt? Kijk op de pagina Hoe verloopt het aanvragen van asiel? van de Rijksoverheid.
Waar gaan de asielzoekers heen als ze uit Huizen vertrekken?
De mensen die in Huizen worden opgevangen, zijn in afwachting van het verloop van hun asielaanvraag. Na hun verblijf in Huizen stromen ze door naar een andere noodopvanglocatie of als dat kan naar een regulier asielzoekerscentrum.
Communicatie
Wat moet ik doen als ik vragen over het verlengen van de opvang heb?
Stuur dan een e-mail aan communicatie@huizen.nl.